Din Baker - hovedsiden
Din Baker as
Grini Næringseiendom 4b
1361 Østerås

Tlf: 67 11 12 60
E-post: post@din-baker.no

Kostholdsråd - Rapport om bærekraftig kosthold 28.11.17

For mange nordmenn er grovt brød en selvfølgelig del av hverdagen. Det er

bra fordi grove kornprodukter er sunnere enn fine kornprodukter.

                   • Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt

                      innhold av fett, sukker og salt. Bruk Nøkkelhullet og Brødskalaen

                     (brodogkorn.no) som hjelpemidler.

                  • De grove kornproduktene bør til sammen gi 70-90 gram sammalt mel

                     eller fullkorn per dag.

                  • Her er fire eksempler på hvordan denne mengden kan dekkes:

                  1. fire brødskiver med en stor andel sammalt mel, for eksempel

                    merket ekstra grovt i Brødskalaen

                 2. én tallerken grov kornblanding og to skiver ekstra grovt brød

                 3. én tallerken havregrøt og én porsjon fullkornspasta eller

                  fullkornsris

                4. to tallerkener havregrøt

Korn er i hovedsak oppbygget av tre deler: kli, kim og kjerne. Kli og kim

som sitter i de ytre delene av kornet har et mye hoyere innhold av kostfiber,

vitaminer og mineralstoffer enn den stivelsesrike kjernen. Sammalt

mel inneholder hele kornet. Ved framstilling av siktet mel fjernes de ytre

delene av kornet, inklusive kli og kim. Dette forklarer hvorfor helkorn/

fullkorns-produkter er mer næringsrike enn produkter som har fjernet kli

og kim.